کد مطلب:224050 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

عهد و میثاق
بدون تردید در عالم ارواح قبل از پیوستگی به اجساد عهد و میثاقی بوده است كه اكنون ما از جزئیات آن اطلاع نداریم و پیغمبران نیز مأمور یادآوری همان عهد و میثاق و تجدید آن در این نشئه بوده اند كه مردم را به سرنوشت خود واقف گرداند - عقل و خرد هم پیغمبر داخلی انسان است كه آدمی را از مبداء به مقصد رهبری كند و متذكر گرداند كه این زندگی مادی حیوانی غرض اصلی از خلقت نبوده بلكه یك در درجات عالیتر و بهتری در نظر است با این حال عطف به همان عهد و میثاق آزمایش و امتحان هم هست كه انسان را در معرض امتحان می گذارند ببینند آیا آن گوهر پاك در نهاد انسان به سلامت مانده و در سیر تكامل آلوده نشده است و اگر آلوده گی به ذخارف دنیا پیدا كرده او را در بوته ی تصفیه انداخته آنقدر بر سرش بكوبند تا اندوده های خارجی آن محو گردد و زر ناب بدست آید و این حقیقت علمی را بوجود مقدس حسینی سرمشق داد كه بشر در دنیا از پیش آمد ناگوار نهراسد بلكه آنرا وسیله خود بداند این است كه مطالب از مبداء تا مقصد



[ صفحه 443]



ارج و ارزش آدمی

سعدی در این تكامل ارزش انسان را به جان انسانیت می داند:



تن آدمی شریف است به جان آدمیت

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت



اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی

چه میان نقش دیوار و میان آدمیت



مگر آدمی نبودی كه اسیر دیو ماندی

كه فرشته ره ندارد به مكان آدمیت



طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت

بدر آی تا ببینی طیران آدمیت



خور و خواب و خشم و شهوت غضب است و رنج و ظلمت

حیوان خبر ندارد ز مكان آدمیت